Nuffnang

Thursday, January 10, 2013

Handphone....

Last week.... Aku tolong belikan hp baru for bibik. Sian aihhh... Dok buat muka sedeh hari2 ckp keypad dia mcm x function sgt. Oklahhhh kita cr yg murah2 sudah! Setakat nk buat alarm and call indon je pun.

Murah dlm dictionary aku is.... Phone x lebih rm100 and mesti cun!! Memenuhi piawaian aku.
Pi kedai hp... Ehhh berkenan pulak aku dgn samsung ni. Dh le kaler merah. Flip.



Function not bad sgt. Ada games. Ada radio. Siap ada function fake call lg. Eh samsung aku now pun takde function fake call. Paling pentingggg price dia RM99 ajek!!
dulu thn 2003 aku bl samsung flip. screen takde kaler pulak tu. RM800. yg hp bibik ni mcm2 ada pun RM99 je??? nampak benor hp makin berlambak kat luar nun.

Oh camera pun takde. Takyah. Satgi ko dok bercamwhore pulak.
Bibik pun dh upgrade pakai samsung. Dh selevel dgn aku pulak.


Ada 2 kaler... Red and grey. Aku dok berkira2 if sekolah bg bwk hp. Mcm nk beli ni gak kat hardy. Tp ramai tak advise flip for kids. Kejap je dh jahanam!

ni cute kan??
agak2 beli ni for hardy dia tau jaga barang x aaaa??

untung budak2 now kan, sek rendah je pun makpak yg over nk beli hp bagai. zaman now aku rasa mcm x selamat mcm zaman kita kecik2.

aku dulu merasa pakai hp masa masuk MMU, Melaka. tu pun rasanya lepas setahun study. dapat duit PTPTN, pi beli hp dulu. baget dlm rm500 jek. pastu nak beli starter prepaid lagi. time tu kan mahai. aku beli line 013. Dapat le beli SIEMENS C25. Color Grey!

pic courtesy from Google

ringtone pulak compose sendiri, lagu FRIENDS. fuhhh time tu bunyik hp rs sgt le bergaya. SMS mana popular lg, memang harap call, received call. SMS pun baru nak start within same operator. berapa kerat le sgt guna 013 time tu. ramai guna Hotlink 012.

aku pakai siemens ni since 1999 till 2002. coz hp ni rosak. So, aku upgrade diri sikit pakai Nokia 3310. ingat lagi beli kat Carefour Subang Jaya. Rm400 rasanya. 


Pakai dekat setahun lebih, in early 2004 saja rasa cam gatai je nk tukar pakai hp flip. eh korang jgn tak tau. time tu kan sapa pakai hp flip mcm sgt le bergaya and wanita korporat.....

so.. one weekend.. boring2 kat umah. aku pi Sungai Wang sorang2. konon2 nk pi "tengok2" hp. sekali budak juai hp tu baikkkkk punya racun. so aku selamat trade in hp nokia aku ni with...

Samsung A800 for RM800
sgt sleek and stylish for me! waima screen takde kaler kan, ada aku kisah? tapi screen light dia blue color. paling pentinggggg... ringtones dlm dia semua sedap2. pastu leh assign caller pix with pix cartoon and lampu blink2 kat luar tu pun kita buleh assign to caller gak. auwwww...gila kiut! time guna hp ni la.. zaman Shahnun dok ngorat aku. LOL
so, special for him, aku assign pix cartoon + special ringtone + lampu blink2 blue color.
hp ni la yg aku guna dok bergayut dgn shahnun hari2 kekadang sampai 5 jam. panas2 telinga aku sembang sambil charge hp.
ehhh... zaman bercinta 5 jam rs mcm 50 mins jek. cuba now??? whatsApp je sudah! cissss....

end 2005, time aku busy2 prepare nak kawin, team SG IT bg wedding present RM1000 cash. terus cargasss jek aku tarik kwn2 aku pi Mines shopping mall. beli hp Samsung slide pulakkkk....
reason?? coz nk cari hp ada camera. yerlahhh mak kan nk kawin. dah le takde digicam. habis tu, takkan nk harap camera kodak for benda nk snap hari2 ni kan?

aku beli ni Samsung E350 for RM999

cute gila! dgn gemuk pendek, montok! cukup 1 genggam jek.

Samsung E350 ni lama gak aku guna, kiranya slide dia tu dh rosak 2 kali. aku asyik pi hantar repair. sampai le slide dia rosak kali ke-3. ehhhh malas aihhh.... aku terus pi Carefour Subang Jaya. beli hp cikai2 sementara nk cr hp yg berkenan dihati. (read: coz nk kumpul duit dulu sebab sah2 hp berkenan dihati hp mahai aje. taste tetap mengada!!)

aku beli Nokia 2630 for RM300 je time tu in 2008.


guna tak sampai setahun, aku beli Nokia 5800 pulak for RM1100. beli kat Low Yatt singgah masa balik kerja. 

1st time guna hp touch screen ni kan?
so keadaan adalah sgt jakun.
tapi tahannn hp ni. dah berapa kali jatuh ntah. screen x retak pun. sampai le cun2 dia 2 thn. in 2011. time tu aku preggykan hazry. screen dia buat hal pulakkk...
screen keluar mcm cerita tv habis siaran tu.. 
pi check kedai. dia ckp nak repair dekat rm150. apa??
ok takpe. meh kita beli hp baru jek.
aku ni, nama je kena repair ratus2, terus gedik nk tukar hp.
so, aku saja nk try hp yg ada qwerty keypad. nk feeling2 blackberry konon!

aku beli Nokia E5 white. rm500++ rasanya time tu. 

best rupanya guna qwerty keypad ni.
lajuuu je taip. time nilah dh kenal whatsapp bagai.
so lagi la sakan menaip/chat.

sampai le last yr, lepas kejadian hpku tenggelam dlm muntah hardy..
grrrr....
u can read it HERE!!

so... aku beli Samsung Note white pulak.
this is my 8th phone!!
uihhh byk dah rupanya hp aku.


so far.. dah guna dekat 1/2 tahun ni..
ai lappppp my note berry much.... 
that is one of the reason why rajin je aku update blog. 
update fr note je.
ipad now memang aku x sentuh langsung...
memang 100% dah jadi harta hardy!


hope bertahan le cik note oiii.. ko jgn le dok buat perangai! atleast for 2 years.

5 comments:

lieyalatif said...

wey...ko rugi!!! hahaahah tipon yg ko belikan bibik ko ni rm80 jek laki aku beli tau hahaahhha.....mase tu terdesak sebab phone yg ade rosak....so cepat2 cari kat kedai phone yg paling murah...skrang dah pakai note phone merah ni dah terbiar jek...nak bagi mia pakai charger plak ntah kemane....

aku bekenan samsung hello kitty tu...nak belikan mia tu la...since mia pun dah pandai buat call n sms....uihh budak2 jaman skrang kan...

kirenye ko mewah gak dulu henset kan...aku dulu 3310 jek laaaaa ngko...dah keje baru merase pakai yg canggih sikit...

Cik Puan Mimi said...

haha kelas tak selevel tu.. bibik aku dulu pun gitu gak.. belikan yang bawak rm100 sudah.. tak yah mahal2, rugi. btw tu guna duit ko ke duit bibik sendiri?

aku pes time pakai hp masa zaman uitm ler.. motorola ok.. boleh baling anjing. giler berat.. batery dia pun jenis macam batery energizer 4 biji. kih kih kih.pastu dapat duit ptptn, upgrade ler ke 3310. puh masa tu, kemain lagi bangga sebab tepon ni sangat2 la glamer by that time..

aku pun banyak kali tukar2 hp sampai la now.. dulu2 aku tak suka samsung. tp sekarang i loveeee samsung bery much gakk. hahahaha

Cik Puan Mimi said...

kelas tak selevel tu. = kelas BAB selevel tu (typo errr)

Mimi said...

Used to hv that Samsung A800, time bluescreen tgh meletop femes heheh. Sama la aku pun time U yg dpt beli enfon, pakai duit MARA ngehehe..

Unknown said...

Kalau utk bibik below 100 ok dah. Bibik aku, aku belikan nokia je, dlm 90 hengget, janji leh call dan sms. Byk gak hp ko dah pakai, kira kelas2 gak tepon ko pakai, aku lk plg malas bertukar2 hp!