Nuffnang

Wednesday, June 19, 2013

My 1st pulut kuning....

Ni kejadian Sabtu lepas. Aku kan puasa. Pastu selsema le pulak.
So sepanjang hari berlingkar je atas katil. sambil2 tu dok browse tgk recipe2.
Sekali tekak rs nk mkn pulut kuning pulakkk. Gila mengada tekak org puasa ni kan?
aku google.. cari recipe. siap screenshot kat ipad. besar skit nak refer nanti kan?
Laaaa senang rupanya nak buat pulut kuning ni. cheh...
selama ni tau makan je kan??

Pulut kuning:
  1. beras pulut (500 gm)
  2. santan pekat
  3. serbuk kunyit (1 sudu)
  4. daun pandan
  5. garam
  6. asam keping (sekeping)
  7. daun pisang (alas kukus)
  8. air (to rendam beras pulut)
  9. lada hitam (less than 10 bijik)
Cara2:
  • rendam beras pulut dgn serbuk kunyit and asam keping. dalam 2 jam.
  • panaskan air... letak daun pisang as lapik. tapi umah aku kan mana nk cari daun pisang. pokok pandan je hidup segar bugar. So, aku amik daun pandan byk2. aku jadikan alas tu. settle!
  • toskan beras pulut. (buang air & asam keping tu)
  • kukus beras pulut & daun pandan.. around 30 mins. sampai nampak pulut tu dah 80% masak.
  • angkat... 
  • campurkan garam dlm santan.
  • masukkan santan tu sikit2 dalam pulut tu sampai nampak pulut tu moist.
  • campurkan lada hitam sekali
  • kukus semula pulut tu. sampai masak. rsnya lg 30 mins.
  • dah siap!!!


nilah rupa pulut kuning aku on Ahad pagi.
time masak sabtu tu hp tertinggal dalam bilik.
Ahad tu kena masak lg coz Kari ayam ada byk lebih.

bibik ni kannnnn...
dia letak lada hitam gila byk!
sabar jelah...

ni pix sabtu tu.
panas2 lagi ni. kami mkn lepas isyak.
aku buat kari ayam nk makan dgn pulut tu.

supper pulut!!
gila sungguh. pastu bising gemuk.

anak sedara shahnun tetiba call kata nk mai umah.
memang rezeki dia.
ingat senang makteh dia nak masak pulut?
budak 2 org tu sgt mengikut daddy derang.
fave pulut.

habis satu FB aku canang pasal pulut kuning aku ni. Muhahahha... biasalah.. org yg jarang2 masak ni. Bila dpt masak benda baru.. dia mesti over kan?? Siap call mak aku cerita. 

Bila tanya Shahnun ok tak? dia kata.. "ok...pandai pun masak kan?"
wellll.... like u dunno me... i only masak when i hv a mood & my tekak wanna eat that (sebab tu la berzaman kannn?) hehehe.

2 comments:

onniesham said...

dapnyer poms.... terliur haku. msti lembuttttttttt sgt nih

cara masak sama ngan cara MAK aku masak... cuma x letak lada hitam. Aki ni bkn xmo buat tp pengukus pon xde cemana nk buat.... hahahaha alasannnn sgtttt

ellynadyra said...

hahahhahahah pandai punnnnnnnnn wakkakakakakkakakak hirda oh hirda, sebijik cam perangai aku, masak ikut mood dan tekak bila nak hiihihihihihihi eh mmg kena letak lada hitam ek?