Nuffnang

Friday, June 14, 2013

Puting story

Happy FRIDAY ols....
wahh kejap je dah friday kan? pastu esok dah leh bongkang bgn lambat. bagussss...

aku rasa aku tak pernah share pasal puting the boys kan? aku dh pernah share pasai stroller, diapers, clothes, etc.
tapi puting aku lupa nk cerita?? heran bin ajaib!
padahal tulah benda alah kesayangan the boys. Takde puting leh huru-hara rumah tangga oooo...
Ada panggil pacifier, ada panggil soother. at the end of the day.. benda alahnya sama je.

oh.. here goes...
both of my boys memang mamat puting! kalau buleh 24 jam kena ada kat mulut tu.

my choice... aku guna brand NUK je. byk jual kat mana2. Tapi yg aku selalu beli kat Guardian.
ada 2 type. 
1) Latex
2) silicon

Masa mula2 lahir, aku sumbat yg Latex. Coz latex tu lg lembut & sesuai dgn newborn.
Tapi dh masuk 2-3 bulan. tak buleh aih.. Latex cepat sgt kembang puting dia. 
pastu baru aku tukar to Silicon. 

why i chose NUK?
1) sebab bentuk dia kemas & bila baby isap elok je dia melekap kat muka tu. and paling penting. bentuk puting dia yg kemek sikit tu, boleh avoid jongang. penting tu yer puan2... satgi anak aku gigi cam rabbit pulak!
So, try  to avoid cari puting yg bentuk bulat/mentol.
Latex. pix from google


2) Coz dia kalerful and ada corak2 yg kiut2. nanti korang masuklah tgk kat www.nuk.com k? tapi kat mesia tak byk yg secun jual kat overseas.

3) ada 3 sizes ikut peringkat umo. tapi aku tak pernah beli size 3. besar sgt puting dia. takut aku.

4) dia tak jual 1. memang 2 in a pack. So simpan buat stock.


ni dobot dgn NUK mickey mouse.
ni standby puting kat dapur. just in case puting hari2 dia campak merata.
budak ni sorang susahhh..
puting dia x leh pasang pacifier holder tu.
dh byk kali mak dia ni beli holder tu.
konon if dia letak merata senanglah nak cari.
takdak yer..
aku pasang holder tu. max 10 mins. kompem dia dh tarik putus.
abg dia dulu...ok je pun.
takde masalah puting hilang2 ni.


ni current puting dia.


ni aku try beli Avent pacifier pulak.
ni blue color.
reason aku beli?
coz glow in the dark. so mlm2 dia bgn nangis nk cari 'uting' dia..
senang aku nampak dlm gelap.
tapi.. tak tahan lama. kejap je dh putus 2.
and bentuk dia x melekap cantik kat mulut.
So aku beli NUK balik.

ni  another Avent pacifier. white/transparent color and still glow in the dark.
standby dalam hbag aku.
memang dh ada kot2 emergency.
sebab tulah aku tak leh bwk beg kecik2.
segala mak nenek dlm beg.
wet tissue, tissue, sapu tgn, pacifier.
penting kot2 ada time ptg2 bwk dobot pi kedai mkn ke.
malas le aku nk berangkut beg dia kan.
sekali kat kedai nk "uting"!
haaa tak ke haru.
so.. gunalah standby pacifier ni yer.


Kat umah aku now, ada 3 puting dobot. 1 simpan kat dapur. 1 simpan kat living room. 1 yg dia dok isap. pastu 1 dlm hbag aku tu.
Senyum lebaq tokei puting baca ni kan? 


2 comments:

penyisir rambut said...

amboi...syok nye isap puting..tapi mmg senang..kalau nangis sumbat je puting...senyap terus...

ellynadyra said...

puting ye...anak2 aku tak pernah berputing, aku mmg totally no to puting kekekekekekkekeke tapi mcm2 bentuk puting ada kan kat pasaran, cantik2 kiut2