Nuffnang

Wednesday, September 17, 2014

Istanbul - Day 1 (Novotel + Taksim Square + Hard Rock Cafe)

Date: 30 Aug 2014
Time: 4.00 pm till midnight

nampak tu flight delay from 00.30 hours to 09.20 hours.

dlm flight aku dpt seat sebelah kak eton.
my bosses will dtg 1st sept nanti. dia suruh kami pi dulu. So sempat kami jln2 IST for 2 days.
Shahnun dpt seat belakang sikit.

queue kat imigresen dia. panjang gila,
oh imigresen muka masam yer. tak friendly langsung.

before amik bag. pose sini dulu.

ok dah amik bag. nampak ni kat tgh2 airport.
jom kita pose sini dulu.
sesungguhnya kami taktau kat mana HRC dia.
tapi ada hati nk pi cari tee as kenangan.

check price cab kat counter. cab pi hotel depa charge 120 TR (Turkish Lira).
Hoihhh gila apa. Waima company will byr.
Tapi mak kan pekerja contoh. yg mana buleh save. silalah save.
Sian MAS. (tetiba...)
so kami pi queue kat luar airport. tunggu cab biasa.
memang semua org pi amik cab sana.
dia charge 40TR je ok!
ikut sign board ni. 

kami amik cab fiat ni. coz ada 2 beg besar.

shahnun duduk depan.

datin 2 org.. duduk belakang.

IST panas lagi. still in Summer.


sampai hotel,
kami check in sama2 dgn MAS crew gak.
kiranya semua staff duduk hotel nilah.
bilik sorang satu.
ni bilik aku...
kak eton bilik sebelah.

bilik air sebelah katil.

tepi pintu masuk tu ada open wardrobe & pintu toilet.

ada sofa jugak. Luas bilik ni.

aku suka hotel yg letak toilet asing dgn bilik air. bilik air dia ada shower je kanan tu. takde bathtub.

meja study + tv yg channel semua alih bahasa to turkey.
Gila stress.

hari2 aku kidnap ni bwk balik KL.


Novotel ada sediakan shuttle to Sultanahmed, Taksim Square and shopping malls.
tapi semua time2 lain.
ni shuttle pkl 6,15pm. pi Taksim Square.
ni muka2 yg ting tong. siap2 terus keluar tunggu shuttle.
tak kisahlah pi mana.. janji kami nak fully utilized masa kat sana.





sampai Taksim Square.. kami tak tau apa ada sini. so jln je lah.
kedai2 dia cantik. kami feeling2 mcm kat rome/venice pulak.

rupanya Taksim ni besar.. ala2 meriah mcm jln TAR. kiri kanan kedai2.
mcm2 ada H&M, MAC, etc.. tapi paling byk kedai mkn.

me & kak eton @ Taksim Square.

nampak jagung bakar ni menarik kan? 
tapi serious tawar ok.
tak sedap.

kita masuk kedai ni beli turkish delight skit,


baklava dia pun mcm2 jenis.

dried fruits.

org kata, if pi ist tak mkn ice cream dia x sah.
so kami trylah ice cream dia ni.
nak siapkan 1 ice cream gaya mcm2. siap bunyi loceng bagai.

price: 3TR.

aku dok aim nak mkn Simit ni.
nampak menarikkk je.

kedai2 mkn dia semua mcm ni. ada cermin and customer buleh nampak food dia display.
price dia not bad.. buleh tahan mahai.

kat sini byk jual Turkish Eye/Evil eye tu.
tu trademark IST la tu.

rupanya kat sini ada HRC... lega.. tak sangka jumpa jugak.


 ok dah sampai...
penat menapak.


 kami beli t-shirt sorang sehelai and for the boys jugak.
aku dptlah pin HRC IST jugak.
buat collection.



ok.. bayar..bayar...


muka happy dpt gak beli Simit.
rsnya tawar. sebab tu kena mkn dgn cheese.
Simit - 1TR
Cheese - 1TR

kat sini ok gak Turkish Delight ready pack dia. 10TR for 1.

souvenir shop dia mahai2.
so takyah beli sini.

ni pun ramai org jual tepi jln.
1 for 1TR.
mussel dia sumbat dgn nasi berempah.
before mkn, dia will perah lemon.
aku trylah 1.
oklah not bad.

time ni dh 10pm IST time.
M'sia time 2am.
mengantuk gila.
pickup dtg pkl 11pm.
So kami pi dinner dulu.

ni menu aku & shahnun.
restaurant dia self service. korang just queue tunjuk nak mkn apa.
aku kan tak mkn lamb. seksa bila nak tanya "meat/beef or lamb"?? tak paham2!!
stress ok.
Sini dh ala2 France semua ckp bahasa sendiri. Sgt sikit yg tau English.
So end up kami order ni je,

ni nampak mcm nasi, tapi bila belek2. dia mcm barli.
dia buat mcm nasi goreng. ok sedap!


ni aku suka. ni daging lembu.
aku ingat mcm daging burger. rupanya lain skit. daging dia lembut & ada rs. pastu tgh2 dia dia letak cheese besar okeh!
mkn panas2.. cheese tu meleleh je kuar.
Damnnn.. lemak hirda... lemakkkkk

shahnun amik ni for dessert.
dia kata mcm tepung dia buat ala2 mcm cream caramel.
aku x rs coz aku nampak mcm susu.

before balik kita pose depan dataran dia dulu.
kak eton tgn ketaq le ni. habis gegar pix.

coz saturday night..
org makin ramai...
kami gerak balik coz satgi kena tinggal shuttle dah satu hal kena naik cab pulak.


to be continued..... Istanbul - Day 2 (Blue Mosque + Hagia Sophia + Bosphorus Cruise)

1 comment:

Anonymous said...

Masa ko kat sana ada ulangan cerita Beto yg Istanbul aku Datang tu beb terus teringat kat ko Hirda.Seronok tengok keunikan makanan kat sana.Haih entah bila la aku nak dapat sampai