Nuffnang

Thursday, December 11, 2014

Tokyo - Day 1 (KLIA + Narita Airport + Ueno Market) - Part 2

Date: 18th - 19th Nov 2014
Time: 7pm - sampai esoknyalah...

18th tu aku half day. Altho flight pkl 11.30pm, dah nama dia Hirda Ibrahim, dia tak buleh rushing2. Satgi ada je brg aku tertinggal. So thari lepas lunch ramai2 dgn bebudak opis... aku balik umah... check balik apa2 brg nak bwk, etc.
by 5pm shahnun balik kerja, terus zassss kami pi ambik the boys from daycare. Derang siap kat daycare je. Senang.

wahh tiba2 pix kasut boria mak & anak2.
hardy kata daddy tak geng dgn kami. coz dia tak pakai converse.
hahahah... sentap daddy!!


 sampai KLIA around 8pm ++.
pi check-in memang takde org. Heaven!
kami bwk 2 beg besar + 1 beg kecik.
1 beg besar tu, 3/4 penuh dgn food.
aku bwk maggi cup + roti + peanut butter + beras 1 kg (kami perut melayu kena mkn nasi jugak) + sup tulang adabi dlm tin + brahims + sambal tumis ikan bilis yg aku masak semlm pastu aku frozenkan + kuah 3 rasa yg aku br masak hari tu + biscuits + cereal.
and paling penting traveller cooker yg seperti biasa... pinjam from my sis.
senang coz dia ada suis kat bwh tukar Volt dia. Jepun Volt dia kecik, dlm 110 je. Msia dlm 240V. if bwk normal rice cooker, 8 jam pun belum tentu nasi masak.

ni rupa traveller cooker tu. Semua stewardess wajib ada ni.


ok boys.. pose kat model2 kapal terbang dulu.
sian the boys.. ni 1st time derang masuk kat International Departure KLIA.
and 1st time naik long haul flight on MAS.

beg pink tu isi baju2 sejuk aku & the boys.
coz aku takut mana tau sekali sampai sana, luggage2 kami x sampai pulak.
x ke gelabah nanti. So apa2, prepare for the worst.
dah sampai awal, kami melepak kat kerusi area org zzzz ni.

my first FOC ticket.
TQ MAS. :)

ok dah nak boarding.

pakai sweater yg biasa2 dulu.
nanti sampai sana br pakai yg tebal skit.
disadvantage pi holiday ujung thn, beg sure berat and byk. coz baju tebal2 semua.

nampak tu muka happy si hardy masuk2 tgk ada games and movies menanti.
dpt naik airbus. cun, flight baru.

dia dh ala2 A380, siap ada USB port.
so kami charge hp siap2. tak payah guna power bank aku.
ni aku plan nk tgk movie LUCY. tapi ujung2 LUCY yg tgk aku.
aku zzzzz.

tudiaaa.. dapat game senyap semua!

sian hazry, headset besar sgt. so redho je lah yer dik.
ni masa 1st meal. coz supper kami dpt sandwich.
Hazry aku dah buat special request nak child meal.
Nak request child meal senang je, call je MAS hotline number, bg booking number, bgtau korang nak child meal for kids. Kena call atleast 24 hours before flight.
advantage child meal ni, dia will dpt food 1st compare to org2 lain.
hebat ko dik....

kami dpt ni.
sedappppp. dah mcm Delifrance punya.

by 4am, 
derang nak serve bfast pulak.
aku check memang dah nk dekat sampai. lagi 2 hours ++.

ni childmeal hazry. dlm dia ada chicken burger.
coz hazry tgh zzzz... kami pack je bwk turun.
hardy punya nasi lemak pun kami bwk turun sekali.

ni makbapak the boys punya.
nasi lemak sambal udang.

*pengsan*

Ok dah sampai.. 
Time ni 7am Tokyo time and 6am Msia time.
time ni dlm 5-6 degree celcius.
Tapi ada matahari.


 Left: wefie.. cute kan casing mickey mak itu??
Right: results of wefie pix.


 Hazry sejak dlm flight memang zzz...
kat imigresen memang line panjang, tapi staff dia nampak kami bwk kids, dia panggil kami to queue kat line org cacat. Lega...
Beg kami imigresen memang tak check langsung.
mabe coz dia nampak bwk kids kan, dia suruh lalu je.
byk orang kena stop and buka bag tunjuk apa isi dalam.

Right: hardy try beli ice cream fr vending machine.

keluar2 from imigresen,
kami terus pi counter Limousine shuttle.
Next shuttle bus at 9.05am. 
tu price dia ya.
Hazry still FOC.
Nak tgk schedule bus dia, ada aku bg link kat entry Tokyo preparation aku.



 tempat tunggu bus dia luar airport je.
kami kat stop no 11.
Satu lagi kami kagum, time bus sampai, bus driver & ada staff 2 org will tag luggage2 kami termasuk stroller. Dah mcm naik flight pulak.
mcm kami, ada 3 bags + 1 stroller. so lepas dia tag, dia bg mcm 4 keratan tickets. 
Pastu derang jugak yg will load luggage2 tu masuk tempat bag.
kami tak payah buat apa2.
nanti dah sampai hotel, tunjuk 4 tickets tu, staff hotel pulak will terus amik brg2 kita letak kat trolley.
Kiranya, kami langsung x amik tau pasal luggage2 tulah.
Feeling2 org kaya sgttttt...



ni dlm shuttle.

autumn dh nak habis..

tu toll kat sana.
lepas ni kami terus zzzz..
coz journey 1.5 hours.

aku terjaga, dah nak sampai Tokyo DL.
Rupanya ada jugak org nak pi DL naik bus ni.
Ramai turun kat DL.
Pix atas, ala2 pintu gerbang from Maihama Station to DL. Ada kedai Disney kat situ gak.

last2 tinggal kami je dlm bus tu.
Ni Disneyland hotel.
boleh berangan jelah nak duduk hotel ni.
Gila mahai.


Sampai hotel, hazry berlari suruh aku snap pix dgn santa.
Lepas check in, tukar baju semua kat toilet dia.
kami gerak pi Maihama station.


Ni Free shuttle bus to Maihama Station.


 Seperti biasa, itinerary diuruskan oleh yours truly, so nak beli ticket apa semua, akulah yg pi bercakap. dah mcm ayam itik bercakap.
kami nak ke Ueno market.

So from Maihama Station (JR line), kena turun kat Hatchobori Station (JR Line).
pastu tukar naik train for H line turun Ueno Station (H line) jugak.
Mula2 memang a bit confusing, mcm2 line dia.
Tapi bila study betul2 route dia, oklah jugak.
But HK lagi senanglah kan.


Coz Maihama Station ni memang for org2 nak pi Tokyo Disney Resort je, so memang dh byk iklan2 DL kat sana.


 tu price for kami 3 org.


 Dalam Ueno Station ni ada HRC.
sesat jugak nk mencari, coz station train bwh tanah, kami nk cari jalan naik atas puas pusing.
Last2 penat tanya org, jumpa jugak.

Left: aku punya
Right: shahnun punya.
suka aku design2 dia.
price not bad. dalam RM100 duit kita.
kat sana semua brg ada GST.
so bila tgk kat price tax, semua tu tak termasuk GST lg.



 pin2 dia pun byk choice compare to HRC istanbul.
Left: Pin Hello Kitty limited edition.
Right: Fridge magnet. aku beli ni coz sama dgn baju aku. boleh gitu??

then, kami decide nak mkn kat HRC.

Hardy order cheese cake ni. sedap gila!

aku order fish & chips.
shahnun & hazry mkn nasi lemak tapau fr flight & childmeal hazry.
hahahah...
before mkn aku mintak permission fr the staff, aku ckp "halal" food.
So derang ok je.

HRC... sebelah HR shop.


 Ueno market, just seberang jln from Ueno station tu je.
Nak pi sana coz bc review from blog, kat sana byk brg2 murah & souvenirs pun murah2.
So jom kita pi tgk.


 sebab dh ptg, weather memang sejuk. the boys dh start pakai gloves.
sian anak aku, gloves pink! tak macho ok! ni aku beli fr ebay. coz sini susah nak cari gloves size budak kecik. aku order kaler biru. Bila sampai, belang je biru, Gloves pink.
lantaklah dikkkk....


mahai2 gak boot2 dia.
semua RM200++ duit kita.


Left: ni trademark ueno market la ni, pintu gerbang tu,
Right: org2 jepun gila gak gambling. PIA ni besaq ok! berapa tingkat ntah.


 some of the items..

ada kedai perfume gak.
aku beli Lanvin Marry me, 50ml. RM150.
oklah kan? kat msia dekat Rm300 rasanya.

nothing much pun.
for me biasa2 je.
Or maybe kami malas nk pusing lama2 coz dah mlm & hardy dh bising nak balik hotel.
end up kami kami green tea & coklat for the boys.

tgklah train line dia.
jenuh nak belek satu2.


sampai Maihama Station, kami masuk shopping mall kat situ dulu. The IKSPIARI.
stop beli belgian waffle jap.
sedap okehhh...

then balik hotel..... aku prepare dinner. sedap sejuk2 dpt mkn nasi panas. Hazry awal dah zzzz letih sgt le tu.

to be continued..... Tokyo Disneyland..

My Tokyo Trip:-

6 comments:

Jasfyra said...

bestnya tokyo!

Mimi said...

Mmg tip top la service shuttle airport tu..btw, aku nmpk kit Kat green tea kt gambaq Ueno market, murah betoi la..anyway, best la if dpt pi sana..

Hirda Ibrahim said...

Zura - oklah. aku suka org2 dia. sgt mesra & memang depa kata sana jenayah almost 0.

Mimi - Aku dah nak beli hang, bwk balik msia, sekali kwn aku yg stay sana message aku bgtau, kit kat pink, green, banana cake, jgn beli. semua x halal. ada liquor. So, aku beli marshmallow Frozen sebelah kit kat green tu je.
sedap hang. ada filling choc.

Mimi said...

La ye ke tak halal?? Aku da blasah mkn berpaket2 huhu. Tokyo Banana aku tau mmg x halal pasai dulu dpt gift from sis in law, sekali google ingredients mmg ada liquor.. punyalah comey design dia mcm giraffee...tergoda ok..huhuhu

onniesham said...

auwwww sedondon converse mommy n d kiddos... cantik bju merah... i like

munie said...

Segak hang pakai coat merah ... menarik no traveller cooker ...