Nuffnang

Friday, March 7, 2014

Cubaan2 ber-bento

Orang lain dah berzaman berbento, aku baru nak terkedek2.
mula2 suka benor tgk lieya and iza post pix bento bekal anak2 derang pagi2.
Gila rajin derang bgn masak bekal bagai.
sampai one day, hardy ckp kwn2 dia ramai bwk bekal. dia tak bwk.
bwk duit belanja pi sekolah je.
the way hardy cerita bukan nada sedeh pun.
Nada ala2 budak takde perasaan.
tapi mak dia pulak over sedeh.

mak sorang ni bukan buleh anak cerita apa.. cepat benor tersentuh.
So, aku tanya hardy..
"abg nak bwk bekal ke?"
hardy balas "NAK!!:
dgn muka excited.

oklah.... aku plan bila2 aku free aku belilah brg2 bento kat daiso..
sementara waktu, ko bwklah bekas plastik transparent ni dulu.


time ni aku mc... coz tgn kanan tergeliat jatuh bilik air.
tapi coz janji dgn hardy esoknya dia nk bwk bekal.
so, pkl 10am, aku buat nasi goreng sardin.
letak nasi panas2 tu dlm bekas bentuk love & star tu.
tadaaaa jadi!!
goreng nugget and kononnya nak buat sosej bentuk octopus,
tapi tak jadi coz octopus punya kaki tu taknak pulak kembang2.

for adik pulak, aku bg bekal nugget & sosej.
start kereta pi hantar kat daycare.
semua aku prepare dgn tgn kiri.
terkial2 aku.

balik sekolah, mak jakun ni excited  tanya anak, camna bekal dia?
dia kata sedapppp..kwn dia pun makan sikit.
oklah kan 1st attempt katanya.

dgn tgn tergeliat2 tu, aku slowly drive pi pyramid.
pi daiso beli brg2 ni.
bekas bekal 2 tier. aku saja beli pix bear.
pastu foodpick tu x2.
and tempat buat muka smiley.
tak lupa, seaweed pun aku beliiiii....

ptg tu aku masak nasi lemak kot.
aku buatkan nasi tu bentuk love and buat bentuk smiley kat hazry.
suka budak tu. dia now dh start picky eater.
stress aku.

start minggu tu, hari2 aku bgn pkl 5am.
sediakan bekal for hardy, hazry & aku sekali.

ada sekali tu aku buat spaghetti goreng.
tapi lupa bwk turun hp pulak.
so takdelah aku snap pix.

then, pix atas ni, aku buat bihun goreng.
letak kat tier bwh, aku letak garpu sekali.
deco dgn foodpick.
tier atas aku bg air kotak dutch lady kecik.
settle!!
on the way to office, sempat whatsapp shahnun lg, soh pesan kat hardy..
jgn bg hilang garpu and food pick tu.
hilang.... siap!!!

tapi cun2 seminggu, hardy bg hilang getah ikat bekas bento tu okeh!!
sentap mak. terus takde mood nak masak coz anak jenis tak reti jaga brg.
tapi rsnya ada jual kat daiso gak getah2 dia tu.
weekend ni aku nk cari.

paling latest brg ala2 bento aku beli is fr ebay.

acuan sesame street.
actually ni for buat fondant.
tapi buleh gak for cookies.
satu set ni ada 4 acuan RM8 je okeh!!
free delivery lagi.seller dia fr HK.
aku beli x sampai 2 minggu dh sampai.

ni aku dok berangan nk buat roti bentuk cookie monster pulak.
sure cute!!

2 comments:

nifalnin... said...

lor... beli kat daiso ke gadjet2 ni... nanti nak cr jugak la...

comey sgt2 sesame street tu... hiks...

wawa yusoff said...

selamat berbento. cookie cutter tu sama mcm saya punya :)