Nuffnang

Monday, July 15, 2013

Nasi Hujan Panas + ayam masak merah + kurma telur


ni menu aku masa sabtu lepas. sapa yg dok request soh aku share recipe tu??
sila catit yer...
aku share recipe nasi ujan panas je. if nak recipe2 lain, bgtau k? nanti aku share lg.

Nasi Hujan Panas
  1. basmati (3 pot)
  2. air (3 pot)
  3. Ghee,butter (saja aku campur dua2 bahan ni) - 2/3 sudu mkn
  4. susu cair (1/2 cawan)
  5. Bahan A: bwg merah + bwg putih + halia (dihiris) +  kulit kayu manis + bunga lawang 
  6. Bahan B: bwg merah + bwg putih (blend) - 2-3 sudu mkn
  7. kiub pati ayam
  8. pewarna ijau, merah, kuning (suka atilah kaler apa korang nak letak.)
  9. daun pandan.
  10. garam, maggi cukup rasa.


cara2
  • basuh beras bersih2. toskan,
  • panaskan Ghee and butter. 
  • masukkan Bahan A. sampai naik bau.
  • masukkan bahan B.
  • dah nampak garing sikit. masukkan susu cair, kiub pati ayam.
  • garam, maggi cukup rasa.
  • masukkan beras, daun pandan, air.
  • gaul bg beras mesra dgn bahan2 semua. 
  • agak2 dh start menggelegak. angkat periuk tu and sambung masak dlm rice cooker.
  • bila nasi dh masak.. titik pewarna tu kat bahagian atas. jgn byk sgt satgi melampau pulak habis satu periuk nasi tukar kaler.
  • time nk serve, baru gembur2kan nasi.
  • jadilah kaler hujan panas tu.
aku ada kaler oren and ijau je. titik pun takut2 takut terover byk . 




4 comments:

lieyalatif said...

kelas ko jaaaahhh...bernasi ujan panas plak hah....heheheeheh...aku tergode tgk kurma telor ko...ko rajin buat kurma telur kan...aku ni pakkan jek kat umah ni sume tak suke telur rebus....nasi lemak pun kene buat telo mate semate....

jeles sbb nasi ko cantik...aku kene buat stok beras basmathi gak le ni...

onniesham said...

ni yg ai nk try buat nasi ujan panas lak nih. seronok tiru resepi org.. xyah aku susah payah nk pikir nk msk apa... tinggal rajin ngan malas jer.. hahaha.

nk pi bli beras basmathi dlu la bmpk gayanya

lala yusof said...

nasi hujan panas simple je kan, salam ramadan

ellynadyra said...

nampak menarik je nasi ko ni......mau try la, tapi tah bila